Den 7. februar 1954 kom første MY fra Sverige til Danmark, og en ny revolutionerende epoke inden for dansk jernbane historie begyndte. Men inden MY 1101 rullede fra færgen i Helsingør, havde der foregået et voldsomt slagsmål, fordi politikerne, industrien og fagbevægelsen var bekymret for tab af val...
Den 7. februar 1954 kom første MY fra Sverige til Danmark, og en ny revolutionerende epoke inden for dansk jernbane historie begyndte. Men inden MY 1101 rullede fra færgen i Helsingør, havde der foregået et voldsomt slagsmål, fordi politikerne, industrien og fagbevægelsen var bekymret for tab af valuta og danske arbejdspladser.
Derfor var der et voldsomt pres for at få stablet en dansk produktion af kraftige dieselelektriske lokomotiver på benene, hvilket resulterede i at Frich i Århus fik kontrakt på bygning af to MY'ere. De blev aldrig nogen succes, og tilbragte i deres korte liv mere tid på værksted end på skinnerne.
I denne video er der i alt tre minutter sort/hvid filmoptagelser (uden reallyd), dels fra 1954, hvor MY 101 blev præsenteret, og dels fra 1957 hvor den dansk byggede MY's trækkraft blev testet.
Videoen "MY 50 års jubilæum" handler om selve jubilæumsdagen, hvor DSB Museumstog, med MY 1101 i front, førte særtog fra København til Helsingør, samt lidt af optakten til dagen.